torsdag 22. november 2007

Okse fobi.

Mange opplevelser den siste tida..

Sondag tok ej meg en tur I nabolaget. Skal ikkje ga langt for man kommer til jordhyttene. En gutt ej gikk forbid spurte meg:
--Why do not white people suffer?

Bra sporsmal, tenkte ej. Gutten va sapass langt fra meg at ej ikkje sa d et som nodvendig a svare pa det sporsmalet. Hvite folk hard et nok vondt dei ogsa, men dei fleste av oss far I alle fall mat. En far ej snakka med, sa at han va fornoyd viss han og familien fikk kveldsmat. Slik er livet for mange her. Dag for dag. Maltid for malted.

Etter ei stund fant ej ogsa noen gutta I omradet, som ej spilte football med. Da ej skulle ga ned til huset der vi bor, kom det plutselig ei okse lopende etter meg. Ej blei jo dodsredd, og sprang alt ej klarte. Noen mannfolk stod a bygde et hus I narheten, sa ej sprang bort til dei. Gjett om dei lo. Hviting med okse etter seg. No ler dei hver gang dei ser meg.




Et anna fenomen her need e at det e loshunda over alt. Ikkje sa veldig artig egentlig. Hunda e konge, men dei skal helst vare skjora fast.


Chogm har komt til Kampala. Noe a merke seg.
à Trafikk politi med hvite dressa.
à Soldata over alt.
àVeiane til byen stenges tidlig om kvelden.

Pa Lordag drar forovrig dronninga hjem igjen. For den tid har vel politiet skifta dressa fleire ganga.



2 kommentarer:

Inger sa...

Korleis gjekk det med oksen... Ser ut som om det gjekk bra med deg. Takk for mail. Det kan ikkje vere lett å møte fattigdommen! Gjekk det så fort med dronningbesøket?!

Lillian sa...

Hei Janki!
Du veit, du skal ikkje springe då du får ein okse ette deg ;) hehe.. Morosamt!